فواید مصرف ماهی با استخوان

استخوان ها یکی از بهترین منابع کلسیم هستند که برای همه انسان ها توصیه می شود. اما خوردن آن برای افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند بسیار ارزشمند است.

مصرف ماهی های کوچک با استخوان,مصرف ماهی های کوچک

استخوان ها یکی از بهترین منابع کلسیم هستند که برای همه انسان ها توصیه می شود.

زمانی که افراد غذای کافی، کافی و متنوع دریافت کنند، هضم می شود و در نهایت وارد جریان خون می شود که به آن مواد مغذی می گویند. بیش از 40 نوع ماده مغذی از طریق غذا وارد بدن می شود تا سلامت فرد را حفظ کند و انرژی کافی برای تکمیل فعالیت های روزانه خود داشته باشد در حالی که کودکان و افراد بیمار می توانند رشد مناسبی داشته باشند. بیماری و بهبودی

برخی از مواد مغذی باید روزانه به مقدار زیاد (حداقل ده ها گرم) وارد بدن شوند، از جمله قند، چربی و پروتئین. در علم تغذیه به این گروه از مواد مغذی، درشت مغذی ها می گویند. برخی دیگر از مواد مغذی باید فقط به مقدار کافی (حداکثر چند گرم) در روز وارد بدن شوند تا تغذیه کافی برای فرد فراهم شود.

این مواد مغذی را ریز مغذی ها می نامنددر علم تغذیه ریز مغذی ها نیز به دو دسته مواد معدنی و ویتامین ها تقسیم می شوند. حفظ سلامت و بقای انسان به دریافت 13 نوع ویتامین و 18 ماده معدنی بستگی دارد.

کلسیم یکی از مواد معدنی است که نقش های زیادی در بدن ایفا می کند. این ماده نه تنها نقش مهمی در تشکیل استخوان و دندان دارد، بلکه بسیاری از آنزیم ها نیز به این ماده ضروری نیاز دارند. کلسیم یکی از عواملی است که باعث لخته شدن خون می شود و نقش مهمی در انتقال پیام های عضلانی و عصبی دارد.

مقدار کلسیم خون توسط سیستم تنظیمی بدن به صورت دقیق و دقیق کنترل و کنترل می شود تا میزان کلسیم خون حفظ شود. زیرا سطوح پایین یا زیاد کلسیم در خون می تواند باعث مشکلات شدید تنفسی، آسیب جدی و حتی مرگ شود.

بیشتر بخوانید:  خواص حبوبات رنگی

زمانی که کلسیم رژیم غذایی فرد برای مدت طولانی کمتر از نیاز آن باشد، بدن سعی می کند با استفاده از کلسیم موجود در خون، میزان کلسیم موجود در خون را تنظیم کند.این فعالیت بدن باعث می شود که پس از مدت کوتاهی ذخایر کلسیم در استخوان ها کاهش یابد و در نتیجه استخوان های فرد نازک شود (پوکی استخوان یا پوکی استخوان).

در کودکان کاهش کلسیم استخوان منجر به نرم شدن استخوان ها (استئومالاسی) می شود که به دنبال آن تغییراتی در شکل استخوان ها به خصوص در ناحیه قفسه سینه و استخوان ها ایجاد می شود. ممکن است افرادی را دیده باشید که در حین راه رفتن دارای بریس هایی مانند بریس های باز و بریس های بسته در ناحیه پا هستند. این افراد در دوران کودکی و در نتیجه نرمی استخوان ها از کمبود کلسیم رنج می بردند که باعث تحلیل استخوان شدید آنها می شد.

میزان کلسیم در غذاهای مختلف متفاوت است و در واقع هر ماده غذایی دارای مواد مغذی متفاوتی است که بسته به نوع غذا، مواد مغذی وارد شده به بدن با خوردن آن غذا متفاوت است. به همین دلیل باید از غذاهای مختلف استفاده کنیم. زیرا برخی از آنها ویتامین بیشتری دارند، برخی پروتئین بیشتری دارند و برخی مواد معدنی بیشتری به بدن می رسانند.

غذاها نیز بر اساس میزان مواد مغذی موجود به 5 گروه اصلی تقسیم می شوند.غلات و گروه های غذایی نشاسته ای با ارسال قندهای پیچیده به بدن به ما انرژی می دهند.

خوردن میوه ها و سبزیجات ویتامین ها و فیبرهای خوب بدن را تامین می کند و مصرف گوشت، تخم مرغ و حبوبات نیز پروتئین با ارزشی را برای بدن تامین می کند. مدت هاست که همه می دانند که مصرف لبنیات کلسیم زیادی برای بدن فراهم می کند.

بیشتر بخوانید:  خواص ماهی هوکی

خوردن استخوان های کوچک بهترین پروتئین، اسیدهای چرب و کلسیم را برای بدن فراهم می کند.

اگر افراد بالای 40 سال که از پوکی استخوان رنج می برند شروع به مصرف لبنیات کافی کنند، باز هم برای مقابله با این بیماری با مشکل مواجه خواهند شد.

برخی از افرادی که در تمام عمر خود لبنیات مصرف نکرده اند در معرض خطر تحلیل استخوان قرار دارند. اگر فرد تا سن 40 سالگی کلسیم کافی دریافت نکند، پوکی استخوان ناشی از آن تا آخر عمر به او آسیب می رساند.

چنین افرادی حتی با مصرف مکمل های کلسیم بالا با مشکلات استخوانی مواجه می شوند.بنابراین دو گروه در معرض خطر ابتلا به مشکلات استخوانی کسانی هستند که در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی لبنیات ناکافی مصرف می کنند و افرادی که بالای 40 سال سن دارند و از پوکی استخوان رنج می برند.

اگر افراد بالای 40 سال که از پوکی استخوان رنج می برند شروع به مصرف لبنیات کافی کنند، باز هم برای مقابله با این بیماری با مشکل مواجه خواهند شد. بنابراین بسیاری از این افراد به ناچار به سراغ مکمل ها می روند که همانطور که گفته شد ممکن است چندان موثر نباشد. .

استخوان ها یکی از بهترین منابع کلسیم هستند که برای همه انسان ها توصیه می شود. اما خوردن آن برای افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند بسیار ارزشمند است. لازم به ذکر است که جوشاندن استخوان ها و مصرف آب حاصله نمی تواند کلسیم زیادی وارد بدن کند، بلکه فقط باید استخوان ها را جویده و بلعید.

حتی کسانی که پوست آن را در آب لیمو خیس می کنند و بعد از نرم شدن پوسته، آب لیموی باقی مانده را می خورند، زیاد دچار بیماری نمی شوند و حتی ممکن است منجر به بیماری های گوارشی در آنها شود. توصیه اصلی برای افرادی که مشکلات تغذیه ای ناشی از کمبود کلسیم دارند این است که مرغ را خوب بپزند و انتهای استخوان های بلند (مانند استخوان ران مرغ) را بجوند و بخورند.استخوان های ماهی یکی از راحت ترین گزینه ها برای جویدن و خوردن است. از آنجایی که استخوان ماهی نرم و نازک است جویدن و خوردن آن آسان تر است

بیشتر بخوانید:  خواص قلم گاو و گوساله و آب قلم

امروزه از کنسرو ماهی استخوان دار نیز استفاده می شود تا مصرف کنندگان از خوردن این ماهی با استخوان لذت ببرند و از فواید آن استفاده کنند. باید به یاد داشته باشید که خود گوشت (چه گوشت قرمز و چه گوشت سفید) کلسیم کمی دارد، بنابراین فقط با خوردن استخوان ها می توانید کلسیم کافی دریافت کنید.

ماهی های کوچک (مانند کیلکا و ساردین) نه تنها بهترین پروتئین و اسیدهای چرب را در اختیار بدن قرار می دهند، بلکه وقتی جویده شوند و با استخوان خورده شوند، کلسیم مهمی را برای بدن فراهم می کنند. استخوان های کوچک ماهی کمی بزرگتر (به نام زبان ماهی) نیز قابل خوردن است.

اما شرط مهم خوردن تمام استخوان ها اعم از تیغ و استخوان ماهی این است که خوب بپزند تا وقتی در دهان جویده می شوند نرم و راحت بلعیده شوند و خدای ناکرده. در گلو یا سایر قسمت های بدن.به همین دلیل خوردن ماهی های کوچک با استخوان های بیشتر توصیه می شود. چون استخوان ها بسیار کوچک، نرم و بی ضرر هستند و در دمای پایین، ماهی و زبان به خوبی پخته و قابل هضم است.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

خواص ماست

از خواص ماست چه می دانید ؟ دوستی با خواص ماست: ماست 1 محصول لبنی هست …