روش تشخیص برنج اصل از تقلبی

سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز. در این مطلب قصد داریم روش تشخیص برنج اصل و برنج تقلبی را خدمت شما ارائه دهیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه مند هستید پس حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

یکی از محصولاتی که به تازگی در بازار مواد غذایی مشاهده شده و عده بسیاری را دچار ترس و نگرانی کرده است، برنج تقلبی یا به عبارت آشناتر برنج پلاستیکی است. از آنجایی که برنج یکی از مواد اصلی تغذیه ایرانیان محسوب شده و از طرفی کیفیت آن در مواردی مانند عطر، قد کشیدن و طعم از نظر اغلب جامعه بیش از حد حائز اهمیت است؛ تشخیص برنج اصلی از تقلبی یا همان تشخیص برنج اصل از پلاستیکی موضوعی قابل بحث و مهم به شمار می‌رود. در ادامه این متن قصد داریم تا ضمن معرفی بیشتر برنج‌های تقلبی، راهکارهایی کاربردی برای تشخیص برنج هاشمی، برنج ایرانی و سایر نمونه‌ها از این محصول آسیب زا ارائه دهیم.

برنج تقلبی یا پلاستیکی چیست؟

برای اولین بار نام برنج پلاستیکی با کشور چین همراه شد. بنابر شایعات و اخباری مشخص شد که مقادیر زیادی برنج تقلبی از کشور چین به شکل غیر مجاز وارد شده‌اند و متاسفانه در بازار توزیع و مصرف می‌شوند. ساختار این برنج ترکیبی از قطعات پلاستیکی و نشاسته است که ظاهری کاملا مشابه برنج ایرانی، برنج هاشمی یا سایر نمونه‌های مرغوب دارد. با توجه به این ویژگی تشخیص آن تنها بر اساس قیافه امری نا ممکن خواهد بود. از سوی دیگر بسیاری از افراد با ترکیب برنج تقلبی و اصل با یکدیگر تلاش می‌کنند تا هر چه بهتر شما را فریب دهند. متاسفانه مشاهده شده است که درون کشور نیز بسیاری از کارخانه‌ها مشغول ساخت چنین محصولی هستند. مصرف این ماده همان طور که انتظار می‌رود با خود عوارض متعددی همچون مشکلات گوارش، بیماری‌های عفونی، سرطان و… را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  لیست وسایل غیر مجاز در هواپیما کدامند؟

انواع روش تشخیص برنج اصل از تقلبی

این موضوع که شما بتوانید تشخیص برنج اصل از پلاستیکی را صرفا با توجه به بو و ظاهر انجام دهید امری بسیار دشوار و ناممکن خواهد بود. توصیه ما به شما این است که در هر مرحله از خرید تا طبخ یکی از روش‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را امتحان نمایید. بدین ترتیب خیال شما از بابت امنیت غذایی آسوده است.

· بر اساس چگالی

برنج اصلی با توجه به بافت طبیعی خود چگالی بیشتری نسبت به برنج ساخته شده از پلاستیک و نشاسته خواهد داشت. بیشتر بودن چگالی خود را هنگام شست و شوی برنج نشان خواهد داد. برنج را داخل ظرف آب بریزید اگر همه دانه‌ها در کف ظرف ته نشین شدند جایی برای نگرانی وجود ندارد اما اگر همه یا اغلب دانه‌ها روی سطح شناورند به طور حتم برنج شما تقلبی است.

· رفتار در برابر گرما

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص برنج اصل از تقلبی کمک گرفتن از آتش است. کافی است کمی از محصول مدنظر را داخل یک قاشق بریزید و سپس به واسطه فندک یا هر وسیله دیگری برای آتش زدن آن تلاش کنید. برنج‌های تقلبی به علت وجود پلاستیک درون آنها به سادگی شعله ور شده و همراه با تولید بوی بد، می‌سوزند.

·رفتار در برابر ضربه

از دیگر روش‌هایی که شما برای تشخیص برنج اصل از پلاستیکی در اختیار دارید، کمک گرفتن از هاون یا ابزارهای مشابه آن است. لازم است کمی از برنج را داخل ظرف هاون بریزید و بکوبید. دانه‌های طبیعی با کمی تلاش به خوبی خرد شده و تبدیل به آرد می‌شوند. دانه‌های تقلبی یا پلاستیکی اما فقط تکه تکه شده و از خود هسته‌هایی زرد رنگ به جای می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:  من ویران شده یاد خیالت هستم !

· بررسی تغییرات شیمیایی

کپک زدن در محیط‌های مرطوب و گرم، تغییر شیمیایی گریز ناپذیری است که حتی دانه‌های برنج نیز با آن درگیر خواهند شد. در صورتی‌ که برنج پس از چند روز قرار گرفتن زیر نور آفتاب کپک زد می‌توانید مطمئن شوید که آن محصول طبیعی است اما اگر اثری از کپک نبود، متاسفانه برنج پلاستیکی یا تقلبی خریداری کرده‌اید.

کلام پایانی

مهارت تشخیص برنج اصل از تقلبی و توجه به آن با در نظر گرفتن وجود محموله‌های عظیمی از برنج‌های ساخته شده با پلاستیک و نشاسته (برنج پلاستیکی)، بسیار ضروری به حساب می‌آید. تهیه برنج از مراکز معتبر و تست طبیعی بودن آن با استفاده از حرارت، چگالی، کوبیدن و حتی کپک می‌تواند به حفظ امنیت غذایی شما و جلوگیری از آسیب‌هایی که خوردن برنج تقلبی به دنبال خواهد داشت؛ کمک نماید.

منبع مطلب: فروشگاه برنج نبی پور

پایان رپورتاژ آگهی