آشنایی با خواص و زیان های سبوس

خاصیت داروئی سبوس,فواید سبوس

سبوس چربی خون را کاهش می دهد و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

متخصصان می گویند نان و برنج را از غلات کامل بخورید زیرا سبوس داخل آن برای هضم غذا مفید است و مشکلاتی مانند یبوست، چربی اضافی و اضافه وزن را حل می کند.

این روزها که تب کاهش وزن بالا می رود، بیشتر خانم ها به دنبال غذاهایی با سبوس کامل هستند و حتی برخی آن را جداگانه می خرند و در رژیم غذایی خود استفاده می کنند تا برای باروری خود مفید باشند. گفت و گوی زیر با متخصصان تغذیه و متخصصان تغذیه و اساتید پژوهشکده تغذیه در این باره است.

همه می گویند سبوس غذای سالمی است، اما چرا اینقدر مهم است؟

مزیت دیگر سبوس این است که باعث احساس سیری می شود زیرا به عنوان مثال غلات کامل نسبت به غلات تصفیه شده مدت بیشتری در دستگاه گوارش می مانند و آب را جذب کرده و احساس سیری می کنند.

یکی دیگر از مزایای سبوس این است که جذب کلسترول را کاهش می دهد که باعث کاهش چربی خون می شود و به طور غیر مستقیم از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.سبوس کلسترول را 15-18٪ کاهش می دهد. مثلاً فردی که سطح کلسترولش 220 است، اگر هر روز نان سبوس دار بخورد، کلسترولش به 200 زیر 200 می رسد که حد طبیعی است.

سبوس همچنین جذب قند را کاهش می دهد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

این ماده بر فشار خون اثر غیر مستقیم دارد. به این ترتیب کاهش وزن و کاهش چربی خون می تواند فشار خون را کاهش دهد اما در درمان مستقیم فشار خون موثر نیست.

در عین حال جویدن بهتر و بیشتر سبوس برای دندان ها مفید است.

بیشتر بخوانید:  خواص سبوس گندم

مواد مغذی موجود در سبوس چیست دلیل اصلی مغذی بودن سبوس وجود ویتامین های گروه B است. وقتی دانه جدا می شود، ویتامین B1 یا تیامین، B3 یا نیاسین و بیوتین موجود در آن کاهش می یابد. در واقع منبع اصلی ویتامین های گروه B غلات هستند، اما نان سفید و بدون سبوس از این نظر فقیر محسوب می شوند. علاوه بر این، در غلات، مواد معدنی مختلفی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و فسفر وجود دارد، اما وجود فیبر در غلات سبوس دار، جذب مواد معدنی به ویژه آهن و کلسیم را تضمین می کند.

آیا سبوس غلات مختلف از نظر ارزش غذایی متفاوت است؟ بهترین سبوس در گندم و جو یافت می شود. تفاوت گندم و جو چندان زیاد نیست، اما بهتر است سبوس دانه های مختلف را همراه با غلات مصرف کنید نه جدا.وقتی دانه جدا می شود، ویتامین B1 یا تیامین، B3 یا نیاسین و بیوتین موجود در آن کاهش می یابد.

آیا مصرف سبوس محدودیتی دارد یا بهتر است بیشتر مصرف شود؟غلات به دلیل خواص مفیدی که دارند در صورت مصرف زیاد مشکل ساز می شوند. اگر مصرف سبوس در حد متوسط ​​نباشد، جذب املاح دو ظرفیتی را کاهش می دهد. به عنوان مثال، کلسیم، آهن و روی به ترکیبات فیبر سبوس مانند فیتات ها و فسفات ها متصل شده و جذب آنها کاهش می یابد.

چه مقدار فیبر از منابع غذایی بدست می آید؟حداکثر فیبر مصرفی در روز 30 گرم است، یعنی اگر نان سبوس دار را انتخاب کنیم و روزی 2-3 میوه و 2 فنجان سبزی بخوریم. مصرف روزانه این مقدار فیبر.

مصرف سبوس به چه کسانی توصیه می شود کسانی که ناسالم هستند، اضافه وزن دارند و از چربی، قند و فشار خون رنج می برند.

بیشتر بخوانید:  خواص خرمالو و نگهداری

چه کسی باید آن را محدود کند؟افرادی که دارای سیستم گوارشی حساس هستند و نمی توانند فیبر سبوس را تحمل کنند باید مصرف خود را کاهش دهند. البته برخی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند و گاهی سبوس باید در برنامه غذایی آنها باشد و گاهی نه. در این صورت باید با متخصص تغذیه مشورت کرد.

آیا خوردن سبوس به تنهایی خوب است؟ مصرف سبوس را به تنهایی توصیه نمی‌کنم، اما برای افرادی که در شرایط خاص از یبوست رنج می‌برند، می‌توان یک قاشق غذاخوری در روز را جداگانه داد.

درمان سبوس گندم.

با مصرف روزانه برنج گندم می توان از پوکی استخوان، یبوست، «بیماری روده بزرگ»، سوء تغذیه، چاقی، چربی خون، سرطان روده بزرگ، بیماری قلبی، سوء تغذیه، ضعف عمومی، ضعف جنسی پیشگیری کرد.

سبوس دیواره بیرونی گندم است که حاوی مقدار زیادی فسفر و ویتامین های مختلف E و B، آهن، منیزیم، روی و کمی کلسیم است.

ویتامین E و روی موجود در سبوس از ریزش مو و سفیدی زودرس جلوگیری کرده و پوست را جوان می کند.

فیبر موجود در سبوس باعث می شود هضم با سرعت کمتری انجام شود که باعث می شود قند به آرامی وارد خون شده و کاهش یابد و همچنین از بالا رفتن قند جلوگیری می کند.

در تنظیم دستگاه گوارش و رفع یبوست هیچ ماده دیگری به اندازه سبوس قدرت ندارد و سبوس باعث حرکت مدفوع در لوله های روده کوچک و بزرگ می شود و حرکت روده ها را تقویت می کند روده مانند موج در نهایت می شود. ملین و تسکین دهنده یبوست.

فیبر محلول به اسیدهای چرب حاوی کلسترول متصل می شود و از جذب آنها جلوگیری می کند و در نتیجه چربی و کلسترول خون را کاهش می دهد و از چاقی جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:  فواید مصرف ماهی با استخوان

فیبر موجود در سبوس برای درمان یبوست و تنظیم دستگاه گوارش بسیار مفید است.

برنج گندم برای اکثر نمک و ویتامین های مورد نیاز بدن کافی است، بنابراین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی به مادران توصیه می شود و در صورت مصرف منظم باعث افزایش قد کودکان و نوجوانان می شود.

طریقه خوردن آرد گندم به این صورت است که روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری مغز گندم برای هر نفر در غذاهای مختلف مانند سوپ و خورش، سالاد، ماست و سوپ، کتلت، سبزیجات نارگیل و سیب زمینی و هر نوع غذا اضافه شود. یک قاشق را در یک لیوان شیر یا آب میوه استفاده کنید.

طرز تهیه ماسک صورت: یک قاشق دانه گندم، دو قاشق ماست تازه را با هم مخلوط کنید و بعد از 5 دقیقه ماسک درست کنید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

طرز تهیه سس سبوس: می توانید سس سبوس را با مخلوط کردن یک قاشق سبوس، 6 قاشق آبلیمو، یک قاشق روغن زیتون و کمی نمک درست کنید.

طرز تهیه سوپ برای یبوست: آلو، روغن زیتون، برنج نیمه ایرانی، اسفناج، کدو سبز رنده شده و جعفری را با هم مخلوط کنید و وقتی آش پخت، یک یا دو قاشق از سوپ را داخل سوپ بریزید. شب به جای شام

برای جلوگیری از سفیدی مو و سفیدی مو: یک قاشق چایخوری آبغوره را به آب جوش اضافه کنید (حرارت غیر مستقیم)، سپس آب را مخلوط کرده، دو سوم آن را بنوشید و یک سوم آب را به سر بمالید.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

خواص ماست

از خواص ماست چه می دانید ؟ دوستی با خواص ماست: ماست 1 محصول لبنی هست …