ارزن چیست و چه فوایدی دارد؟

فواید ارزن,خاصیت ارزن

آرد برنج خیلی مقاوم نیست و به راحتی هضم می شود.

سورگوم گروه کوچکی از غلات است که در مناطق خشک به ویژه در آسیا و آفریقا به خوبی رشد می کند.

ارزن غله ای باستانی است که تا 10000 سال پیش در شرق آسیا کشت می شد. انواع مختلفی وجود دارد که انواع مروارید و انگشتی در بین آنها محبوب ترین هستند. اگرچه ارزن اغلب به عنوان غذای پرندگان در نظر گرفته می شود، اما فقط برای آنها نیست و در بسیاری از کشورها به ویژه در چین، آفریقا و هند به عنوان یک غله خوشمزه برای تهیه غذاهای مختلف استفاده می شود. ارزن در تمام طول سال در دسترس است و اندازه کوچکی دارد و شکلی گرد دارد که در رنگ های سفید، زرد، قهوه ای، خاکستری یا بنفش یافت می شود.

طعم آن کمی شیرین و حاوی هزاران ماده مغذی مفید است و بیش از یک سوم جمعیت جهان آن را می خورند.

ارزش غذایی ارزن.

ارزش غذایی و کالری ارزن 378 کیلو کالری در 100 گرم است.مواد مغذی ارزن شامل 15 درصد پروتئین، فیبر بالا، ویتامین های B کمپلکس (نیاسین، فولاسین و ریبوفلاوین)، مواد معدنی آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، پتاسیم، کلسیم و روی، اسیدهای آمینه ضروری متیونین، لسیتین و ویتامین A و غنی از فیتوکمیکال ها می باشد. به عنوان اسید فیتیک

آرد برنج خیلی مقاوم نیست و به راحتی هضم می شود. ارزن محصولی بدون گلوتن است که برای بیماران سلیاک قابل استفاده است.

همچنین ارزن یک منبع انرژی محسوب می شود و حاوی مواد مغذی زیادی برای ورزشکاران و کودکان است و در ترکیب با حبوبات منبع بسیار خوبی از پروتئین است که برای افرادی که گیاه خوار هستند ایده آل است.

در طب سنتی می گویند ارزن طبع سرد و گرم دارد و خاصیت ضد افسردگی و بی خوابی، آرام بخش، ضد قارچ، دفع بلغم، چربی خون و مخلوط شیر قابض است و پودر آن درمان کننده اسهال و اسهال است. همچنین باعث کنترل دمای بدن می شود.

بیشتر بخوانید:  راه شستن کلم بروکلی

سوپ ارزن برای استفراغ و سوء هاضمه مفید است و استفاده منظم از آش آن می تواند در برابر حالت تهوع و حالت تهوع صبحگاهی موثر باشد.

پیشگیری از بیماری های قلبی و دیابت.

اگرچه جو دوسر برای محافظت از قلب شناخته شده است، گندم یکی از همان غلات است که فیبر کمی دارند. .، 29 درصد خطر کمتری برای CVD داشتند، اما این اثرات مفید تنها به فیبر مربوط نمی شود، بلکه غلات کامل نیز غنی از مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، لیگنان ها و سایر مواد مغذی گیاهی هستند.

آشنایی با ارزن,خواص ارزن

ارزن سرشار از کلسیم است و به تقویت استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند.

همانطور که گفته شد، ارزن منبع غنی منیزیم است و یک فنجان ارزن پخته شده 19 درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین می کند. مطالعات نشان داده اند که منیزیم فشار خون را کاهش می دهد و بیماری های قلبی را به ویژه در افراد مبتلا به تصلب شرایین کاهش می دهد. منیزیم همچنین شدت و دفعات حملات میگرنی را کاهش می دهد. ترکیباتی مانند اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFA)، الیگوساکاریدها، استرول ها و استانول ها و ویتامین B3 موجود در ارزن باعث کاهش کلسترول می شوند.

غلات کامل همچنین منبع غذایی مهمی از آنتی اکسیدان های محلول در آب، محلول در چربی و نامحلول هستند. آنتی اکسیدان های غلات شامل ویتامین A، سلنیوم، اسید فنولیک و اسید فیتیک هستند، اگرچه آنها بسیار بالاتر از غلات کامل هستند. ظرفیت آنتی اکسیدانی تصفیه نشده دانه ها حتی تصفیه شده است. مطالعات انسانی نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بیشتر غذاهای کامل نسبت به مکمل‌ها در پیشگیری از بیماری‌های قلبی مؤثرتر هستند.یکی از فیتونوترینت های اصلی سورگوم لیگنان است که در روده انسان به انترولاکتون و انترودیول تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید:  شیوه های از بین بردن بوی زهم ماهی

بر اساس مطالعات، سطح انترولاکتون در خون با مرگ ناشی از CVD و سایر علل مرگ رابطه معکوس دارد و نقش انترولاکتون در پیشگیری از سرطان سینه و سرطان وابسته به هورمون نیز دیده می شود. در بسیاری از افراد، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، دیابت و چاقی با مقاومت به انسولین مرتبط است که طبق مطالعات اپیدمیولوژیک، خوردن غلات کامل حساسیت به انسولین را افزایش می دهد. مکانیسم پیشنهادی به شاخص گلیسمی پایین، فیبر، منیزیم و محتوای ویتامین A در غلات کامل نسبت داده می شود.

مصرف منظم غلات کامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. نتایج یک مطالعه 8 ساله با شرکت 41186 شرکت کننده از زنان سیاه پوست نشان داد که بین مصرف منابع غذایی غنی از منیزیم و کلسیم با دیابت نوع 2 رابطه معکوس وجود دارد و خطر ابتلا به این بیماری تا 31 درصد کاهش می یابد. فیتوکمیکال‌های موجود در ارزن باعث می‌شود که روند هضم کاهش یابد و سطح قند خون در افراد دیابتی کنترل شود.از آنجایی که مصرف روزانه لبنیات می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 13 درصد کاهش دهد، بنابراین صبحانه با یک کاسه شیر گرم را می توان ضروری دانست.

خواص درمانی ارزن.

مطالعات بسیاری جنبه های مختلف غلات کامل مانند ارزن را در رابطه با بیماری ها بررسی کرده اند و در اینجا به خواص سلامتی ارزن با توجه به نتایج آن می پردازیم. همانطور که ثابت شده است، رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری های قلبی عروقی دارد و بیش از 40 سال است که محافظت از غلات کامل در برابر بیماری های قلبی عروقی (CVD) علاوه بر مصرف غلات کامل پیشنهاد شده است. مانند انار با کاهش خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و سرطان های مختلف مرتبط است.

خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید:  ارزش غذایی پسته

یک مطالعه نشان داد که مصرف فیبر (هم محلول و هم نامحلول) خطر ابتلا به سنگ های صفراوی را تا 13 درصد کاهش می دهد، اگرچه مصرف فیبر نامحلول محافظت بیشتری در برابر سنگ های صفراوی نشان می دهد. به این ترتیب افزایش 5 گرمی فیبر نامحلول خطر تشکیل سنگ را تا 10 درصد کاهش می دهد. خوردن غذاهای حاوی فیبر نامحلول، مانند ارزن، زمان عبور روده را افزایش می دهد و ترشح صفرا را کاهش می دهد (بدیهی است که مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به تشکیل سنگ شود).

پیشگیری از سرطان سینه و آسم.

رژیم غذایی پرفیبر حاوی غلات کامل (جو) و میوه به طور قابل توجهی از سرطان سینه (25%) در زنانی که بیش از 30 گرم فیبر در روز مصرف می‌کردند، در مقایسه با زنانی که کمتر از 20 گرم مصرف می‌کردند، پیشگیری کرد. دلیل آن مهار بازجذب و سنتز استروژن و ممانعت از رشد سینه است.همچنین مصرف کم غلات کامل با شیوع آسم در کودکان (16.7 درصد) همراه است و از آنجایی که افراد مبتلا به آسم به دلیل کمبودهای تغذیه ای گندم باید از مصرف آن پرهیز کنند، ارزن یکی از بهترین غلات برای این افراد محسوب می شود. .

سرشار از کلسیم و آهن است.

ارزن سرشار از کلسیم است و به تقویت استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند. همچنین به دلیل آهن موجود در ارزن ممکن است برای افراد مبتلا به کم خونی مفید باشد. با توجه به ویژگی های غلات کامل به ویژه ارزن، مصرف حداقل 3 وعده غلات در روز توصیه می شود.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

خواص ماست

از خواص ماست چه می دانید ؟ دوستی با خواص ماست: ماست 1 محصول لبنی هست …