طرز تهیه مربای پوست هندوانه


مربای پوست هندوانه

مواد لازم  :

پوست هندوانه و آهک از هر کدام یک کیلوگرم
شکر یک و نیم کیلوگرم
گلاب نصف پیمانه
دانه هِل کوبیده یک تا دو قاشق مرباخوری

طرز تهیه :

همه ‌طور مربا و همه جورش را دیده بودید. الا این یکی رو، اما چه بخواهید و چه نخواهید پوست هندوانه اگر به شکل مربا در آید خیلی خوشمزه خواهد شد. اما یادتان باشد اگر این مربا را تهیه می‌کنید عینا مطابق دستور انجام شود وگرنه آن‌طور که باید و احتمالا خوشمزه نخواهد شد.

هندوانه جزو میوه‌هایی میباشد که بیشتر افراد آن را دوست دارند و در فصل تابستان مورد استفاده همگان میباشد. گذشتگان تخم هندوانه را سوا می‌کردند و بو می‌دادند و از پوست هندوانه هم مربای خیلی خوشمزه‌ای تهیه می‌کردند.

طرز تهیه مربای پوست هندوانه به این ترتیب میباشد که ابتدا آهک را در ظرفی می‌ریزیم دو یا سه کاسه بزرگ آب روی آهک ریخته و کاملا هم می‌زنیم. سپس پوست‌های هندوانه را پاکیزه کرده تا حدی که تمامی قرمزی هندوانه گرفته شود، آنها را خرد کرده یا قالب می‌زنیم. آب زلال آهک را صاف کرده و روی پوست هندوانه‌ آماده شده می‌ریزیم و می‌گذاریم ۲۴ ساعت در آب آهک بماند بعد آنها را خارج کرده با آب زیاد می‌شوییم. این کار را چند بار ازسرگیری می‌کنیم و بعد از هر بار آب‌کشیدن پوست هندوانه‌ها آب آن را خالی کرده و دوباره این کار را انجام می‌دهیم و با مقداری آب می‌گذاریم تا بپزد.

بیشتر بخوانید:  خواص درمانی چغاله بادام

سپس پوست هندوانه‌ها را در صافی می‌ریزیم تا آب آن برود. شکر را در کاسه لعابی مناسبی ریخته به اندازه سه لیوان آب روی آن می‌ریزیم و شکر را می‌جوشانیم. شربت را صاف کرده و پوست هندوانه‌ها را در شربت ریخته روی حرارت گذاشته تا جوش بیاید. کف روی مربا را چند بار می‌گیریم. وقتی شربت قوام آمد دانه‌های هِل و گلاب را داخل مربا می‌ریزیم. مربا باید کاملا براق و شکننده باشد. بعد مربا را از روی حرارت بر می‌داریم و در کاسه ریخته و پس از خنک شدن در یخچال نگهداری می‌کنیم.




قبلی طرز تهیه مرباي تمشک
بعدی طرز تهیه مربای هویج و خیار



مطلب پیشنهادی



مواد لازم : تمشک 3 کیلو گرم شکر یک کیلو گرم طرز تهیه : تمشک …


مطلب پیشنهادی

طرز تهیه مربا گلابی

مواد لازم: 800 گرم شکر، گلابی یا سیب، 1 کیلو آب، کمی سرکه، 1/3 پیمانه …