دلیل برای خوردن گوجه فرنگی

خاصیت گوجه,فواید گوجه فرنگی

برای جلوگیری از سکته گوجه فرنگی بخورید.

گوجه فرنگی یکی از سبزیجاتی است که در تمام فصول و در انواع مختلف قابل مصرف است. در سالاد، به صورت املت، گوجه فرنگی له شده، کنار سوپ و غیره.

باید بدانید که گوجه فرنگی خواص زیادی دارد. یعنی می تواند از سرطان جلوگیری کند، از سکته مغزی جلوگیری کند، شما را قوی تر کند و غیره. با ما همراه باشید تا ۵ دلیل خوب برای خوردن بیشتر گوجه فرنگی را بدانید.

1- گوجه فرنگی برای پیشگیری از سرطان.

لیکوپن ها اجزای اصلی گوجه فرنگی هستند که خواص فوق العاده ای دارند. این رنگدانه های قرمز نارنجی که متعلق به خانواده کاروتنوئیدها هستند دارای خواص آنتی اکسیدانی عالی هستند. این بدان معنی است که آنها به طور کامل با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. نتایج تحقیقات گسترده ای که بین سال های 1986 تا 1998 انجام شده است نشان می دهد افرادی که حداقل دو بار در هفته سس گوجه فرنگی می خورند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 36 درصد کاهش می دهند.در سال 2013، محققان فرانسوی مطالعه ای بر روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که لیکوپن ها ضد سرطان هستند.این محققان به طور خاص به مردان توصیه می کنند که بیشتر گوجه فرنگی بخورند زیرا در برابر سرطان پروستات مقاوم هستند. باید بدانید که گوجه فرنگی بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است، رژیمی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

۲- برای جلوگیری از آسیب گوجه فرنگی بخورید.

گوجه فرنگی خطر سکته را کاهش می دهد. می‌پرسید چرا چون لیکوپن موجود در این میوه میزان چربی را کاهش می‌دهد. این اکسیداسیون باعث تشکیل پلاک های عروقی می شود و این رسوب چربی باعث انسداد عروق خونی و افزایش خطر سکته می شود. اگر از فشار خون بالا رنج می برید، حتما گوجه فرنگی بیشتری بخورید. نوشیدن یک لیوان آب میوه در صبح با معده خالی توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع ماسوره های قیف

3- گوجه فرنگی خستگی شما را برطرف می کند.

گوجه فرنگی حاوی ویتامین های زیادی از جمله ویتامین های A، C، B3، B6، E و K است که در بین این ویتامین ها ویتامین C برای مبارزه با خستگی و ایجاد حس نشاط مفید است. ویتامین C نقش مهمی در محافظت از سلول ها و کاهش اثرات رادیکال های آزاد و آلاینده ها دارد.البته توجه داشته باشید که اثر این ویتامین زمانی افزایش می یابد که آنتی اکسیدان های بیشتری مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول ها مصرف کنید.گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و کاروتنوئیدها است و به همین دلیل میوه ضد پیری محسوب می شود. اگر می خواهید جوان و شاداب بمانید، به دنبال گوجه فرنگی باشید.

4- گوجه فرنگی برای سلامتی.

گوجه فرنگی سرشار از آب (95-93 درصد) و قند کمی است. بنابراین تشنگی را برطرف می کند و کالری کمتری برای بدن فراهم می کند. در واقع هر 100 گرم گوجه فرنگی 17 کیلو کالری انرژی دارد. بنابراین، اگر به دنبال کاهش وزن و رژیم هستید، می توانید به این میوه سبزی اعتماد کنید. توجه داشته باشید که گوجه فرنگی به هضم غذا و دفع آسان آن کمک می کند. اگر مشکلات گوارشی دارید، می توانید بعد از غذا گوجه فرنگی تازه و کاملا رسیده بخورید.

5- گوجه فرنگی برای پوست زیبا و جوان.

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است و بنابراین با پیری سلولی مبارزه می کند. این آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد که باعث پیری پوست می شوند مبارزه می کند. به گفته اکثر متخصصان پوست، گوجه فرنگی می تواند منافذ را کوچک کرده و آنها را تمیز کند.اگر از طرفداران ماسک های طبیعی هستید، می توانید از گوجه فرنگی برای پاکسازی و پاکسازی پوست خود استفاده کنیدبرگ های گوجه فرنگی را روی صورت خود بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید. البته توجه داشته باشید که این روش برای پوست های چرب مفید است.

بیشتر بخوانید:  خواص آرد نخودچی

مراقب معده خود باشید.

گوجه فرنگی اسیدی است و بنابراین برای افرادی که معده حساس دارند خوب نیست. البته می توانید آن را جدا کرده و دانه ها را جدا کرده و سپس در آب جوش قرار دهید تا خواص آن از بین برود. خوردن گوجه فرنگی، به ویژه گوجه فرنگی خام، می تواند برای برخی افراد آلرژی زا باشد و حتی می تواند باعث شوک آنافیلاکسی شود که در غذا نادر است. ما به شما توصیه می کنیم در صورت داشتن اسهال شدید گوجه فرنگی نخورید زیرا باعث بدتر شدن وضعیت می شود.

چند توصیه کلی

می توانید از گوجه فرنگی به روش های مختلف استفاده کنید. گوجه فرنگی تازه حاوی بیشترین ویتامین C است. وقتی آن را سرخ می‌کنید یا می‌پزید، بدن لیکوپن بیشتری جذب می‌کند. البته توصیه می شود برای پخت یا سرخ کردن آن ها از کمی روغن استفاده کنید زیرا لیکوپن های موجود در آن ها بهتر جذب می شوند.اگر می توانید گوجه فرنگی ارگانیک تهیه کنید، حتما بیشتر از آن استفاده کنید زیرا حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

خواص ماست

از خواص ماست چه می دانید ؟ دوستی با خواص ماست: ماست 1 محصول لبنی هست …